۷ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸

مدیرکل ثبت‌احوال اردبیل:

انتخاب نام فاقد ریشه ایرانی اسلامی برای نوزادان ممنوع است

انتخاب نام فاقد ریشه ایرانی اسلامی برای نوزادان ممنوع است

اردبیل – مدیرکل ثبت‌احوال استان اردبیل با اشاره به مسئولیت والدین در انتخاب نام نیکو برای فرزندان گفت: نام‌هایی که ریشه ایرانی اسلامی ندارد ممنوع بوده و ثبت‌احوال استان نمی‌پذیرد.

اسد حسن‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: در کل کشور سازمان ثبت‌احوال استان اسامی پیشنهادی کودکان را بررسی کرده و در صورتی که نامتعارف بوده و یا ارزش معنایی مناسبی ندارد، موافقت نمی‌کند.

وی افزود: در هشت‌ماهه نخست سال جاری ۶۷ نام نامتعارف در کشور رد شده که هفت مورد از آن در استان اردبیل است؛ بطوریکه در استان اردبیل دو مورد درخواست نام «رایمون» داشتیم که متعارف نیست.

مدیرکل ثبت‌احوال استان متذکر شد: در برخی مواقع والدین مستنداتی ارائه می‌کنند که نام انتخابی آن ها متعارف و ایرانی اسلامی است که این مستندات بررسی شده و اگر صحیح باشد نام درخواستی موافقت می‌شود.

به گفته حسن‌زاده گرایش به نام‌های خارجی بیش از ترکی است و در برخی مواقع نام‌هایی که حتی تلفظ و نوشتار سختی داشته و اگر کودک بزرگ‌تر شود حتی خطاب به آن نام مشکل ایجاد می‌کند، درخواست می‌شود.

وی افزود: با این وجود ۷۰ درصد از اسامی انتخابی برای نوزادان در استان اسامی اهل‌بیت (ع) یا منتسب به آن ها است بطوریکه در هشت‌ماهه نخست سال جاری بیشترین نام پسر با ۳۷۷ مورد امیرعلی و بیشترین نام دختر با ۳۶۳ مورد زهرا انتخاب شده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان افزود: در ادامه ابوالفضل با ۳۴۲ مورد، فاطمه با ۲۵۴ مورد، علی‌اصغر با ۲۴۱ مورد، امیرعباس با ۲۳۴ مورد، رها با ۲۳۲ مورد، محمدطاها با ۲۲۸ مورد، یسنا با ۲۲۰ مورد و امیرحسین با ۲۱۶ مورد ۱۰ نام برتر انتخابی برای کودکان هستند.

وی تأکید کرد: کمترین آمار اسامی جهت نام‌گذاری نیز در ثنا با ۸۴ مورد، رادین با ۸۴ مورد، محمدجواد با ۸۴ مورد، حسنا با ۸۲ مورد و هلیا با ۸۲ مورد به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان متذکر شد: کارکنان ثبت‌احوال هیچ دخالتی در نام‌گذاری برای نوزادان ندارند و درصورت درخواست والدین پیشنهاداتی را مطرح می‌کنند.

حسن‌زاده افزود: در هشت‌ماهه نخست سال جاری ۱۷ هزار و ۳۰ مورد ولادت در استان به ثبت رسیده و در هر ساعت سه نوزاد به دنیا آمده است.

کد خبر 3860991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
      0 0
      سلام ايا ميتوانم نام فرزند خودمو... حمد... بزارم.. چون قبلا برادرم ميخواستن اين نام رو روي فرزند خودشون بزارن منتها ثبت اجازه ندادن.. سوال من اينكه چرا بهش اجازه ندادن.. ممنون